Voor iedereen, voor de gestorvenen en voor de stervelingen heb ik dit requiem geschreven. Immers ook over deze dingen hoor je te zingen. Samen te zingen. De angst voorbij, de dreiging voorbij. Een lied, een gebed, de stem van de stervende op de lippen genomen, een requiem.
Hier en daar kwam ik het prachtige ‘In Paradisum’ tegen. Een lied uit het aloude requiem, waarin engelen de gestorvene naar de hemel begeleiden. Maar toen ik alle teksten las, kreeg ik een beetje de kriebels: het was allemaal wel erg hemels. Natuurlijk wist ik wel dat het om teksten gaat die door de eeuwen heen gebruikt werden en daardoor een heel eigen dynamiek hebben, maar toch ………..
“Waar zijn gebleven de doden op de bodem
van de zee, de onder de voet gelopen soldaten,
in de woestijn verloren zielen, op de weg
gestorven onschuldigen, de verhongerden,
verraden helden, geknakte sterken?”
Luister naar: 2.02-Justorum animae
Hebt Gij hen niet gehoord, die nog riepen,
de kreten van nood, het kreunen
van de zieken, hun laatste woord?
Niet verlaten zoudt Gij
de werken van uw handen.
Luister en kijk naar: 3.01-Kyrië
Denk aan uw barmhartigheid, Heer,
aan uw liefde door de eeuwen heen.
Ontferm U.
IN PARADISUM
Niet bang en zoekgeraakt: een koor
van lichtgestalten zal je vinden.
Ontslapen zul je in de Naam,
opgenomen worden in het geheim
van de verborgene. Leven
in de woning van de Eeuwige.
Kijk en luister hier naar: ‘Libera me’
“Maak mij vrij van wat mij heeft gebonden:
de last, de liefde, blijdschap, pijn.
Til mij uit boven leven tot nog toe.”
Inhoud
Componist: Hugo Berkhout (1958)
Hugo studeerde orgel en muziektheorie aan het Stedelijk Conservatorium Groningen en muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit in Utrecht. Hij was werkzaam als muziekdocent en momenteel houdt hij zich zijn eigen studiobezig met arrangeren en componeren. Daarnaast begeleidt hij cd-projecten, schrijft hij teksten voor booklets bij cd-uitgaven en recensies van concerten. Ook geeft hij privélessen.
“Bram Stellingwerf, dirigent tijdens de eerste uitvoering, noemde de muziek “mild, met licht impressionistische inslag.” Mooi gezegd. Dat heb ik in ieder geval nagestreefd. De orgelpartij is obligaat, d.w.z. een zelfstandig onderdeel van het geheel, en is dus géén instrumentale begeleiding van wat het koor laat horen. Het harmonische beeld valt pas op z’n plek als het orgel volledig mee gaat doen.”
Een nieuwe Nederlandstalige dodenmis voor koor, mezzosopraan en orgel. Géén felle, schrijnende of dissonante muziek, ook géén zoet‐romantische recht‐toe‐recht‐aan‐harmonie, maar ‘mild, met licht impressionistische inslag’.
Moeilijkheidsgraad: voor geoefende cantorijen en (kamer)koren.
U kunt ook even bellen of mailen met uitgever Jan de Jong: 0513-688951, info@intradamusic.nl.